Praktijkopleiding Juridische vaardigheden vth omgevingsrecht (6dagen)

donderdag 07 februari 2019 in Utrecht.

Deze cursus kan los of in combinatie met de Cursus Frontofficemedewerker omgevingsrecht worden gevolgd.

DE VOLGENDE UITVOERING VAN DE OPLEIDING IS VAN 7 FEBRUARI T/M 28 MAART 2019, DE NIEUWE BROCHURE WORDT BINNENKORT OP DE SITE GEPLAATST.

 

Inleiding

Essentieel voor het slagen van iedere juridische actie is kennis van zaken en nauwkeurigheid bij de uitvoering. Een beschikking moet voldoen aan de eisen gesteld in de Algemene wet bestuursrecht. Het juist toepassen van procedures en bewaken van termijnen is van groot belang. Op gebied van omgevingsrecht zijn de gevolgen van schendingen van vormvoorschriften vaak zwaarwegend; de beschikking wordt vernietigd en de betrokkene eist schadevergoeding.
De zesdaagse praktijkopleiding stelt medewerkers in staat werkzaamheden, voortvloeiend uit allerlei procedures binnen vergunningverlening en handhaving van het omgevingsrecht (milieu, ruimtelijke ordening en bouwen), zelfstandig en correct uit te voeren.
In de opleiding komt ook de actualiteit aan bod, er wordt aandacht geschonken aan de Wet VTH en het opstellen van vergunningenbeleid, aan de Wet private kwaliteitsborging voor het bouwen en het toekomstig bouwtoezicht en aan de Omgevingswet met de toekomstige, nieuwe manier van werken voor de overheid.

Doel
De deelnemers inzicht verschaffen in de systematiek van de Algemene wet bestuursrecht in samenhang met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en overige belangrijke wet- en regelgeving binnen het omgevingsrecht en vaardigheden aanreiken om:

  • de voorbereidingprocedures (de reguliere en de uitgebreide procedure) uit te voeren
  • te beoordelen of alle stappen zijn doorlopen, zoals; vooroverleg, zienswijzen, definitieve beschikking, (hoger) beroep en verweer
  • de procedure melding Activiteitenbesluit uit te voeren en eventuele maatwerkvoorschriften op te leggen
  • een vergunningcheck uit te voeren met het omgevingsloket online
  • handhavingsbeschikkingen te redigeren, zoals procedures voor last onder bestuursdwang en last onder dwangsom
  • zienswijzen te weerleggen
  • de wetgeving in een breder perspectief te plaatsen, dat wil zeggen rekening houden met planologische (on)mogelijkheden, bestemmingsplannen, projectuitvoeringsbesluiten, structuurvisies, aanleg- en bouwvergunningen, natuurwetgeving en dergelijke.

 

Doelgroep
Medewerkers omgevingsrecht van gemeenten, provincies, regionale uitvoerings- en omgevingsdiensten en waterkwaliteitsbeheerders, belast met het zelfstandig uitvoeren van procedures met betrekking tot vergunningverlening en handhaving en het redigeren van bijbehorende beschikkingen. De opleiding is ook geschikt voor frontoffice medewerkers die een verdiepingsslag willen maken.

Programma

Tijdens zes hele dagen worden de volgende onderwerpen behandeld:

  • Inleiding omgevingsrecht
  • Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (opzet en inhoud, afstemmingsregelingen Activiteitenbesluit en Waterwet)
  • Besluit en Ministeriële regeling omgevingsrecht (Bor en Mor)
  • Omgevingsloket Online (OLO)
  • Algemene Wet bestuursrecht; systematiek / relevante hoofdstukken
  • Aanvraag vergunning, melding en bijbehorende procedures (hiertoe behoren het onderkennen van de product/vraagcombinatie van de klant en daarmee het correct uitvoeren van alle (deel)aspecten binnen het omgevingsrecht), vergunningenbeleid
  • Wet milieubeheer: relevante hoofdstukken en artikelen
  • Activiteitenbesluit (meldingen, maatwerkvoorschriften), AIM
  • Waterwet / indirecte lozingen
  • Wet ruimtelijke ordening en bestemmingsplannen
  • Woningwet, Bouwbesluit 2012, private kwaliteitsborging
  • Overige Wabo-aspecten; natuurwetgeving, kappen, slopen, uitwegvergunningstelsel en dergelijke
  • Omgevingswet, (stelselwijziging omgevingsrecht, hoofdlijnen omgevingsvisie en omgevingsplan)
  • Weerleggen van zienswijzen
  • Interpreteren van jurisprudentie
  • Voorlopige voorziening en verweer
  • Handhaving en professionalisering
  • Bezoek aan bedrijf en rechtbank

Docenten

  • De heer Jan Boer, strategisch beleidsadviseur omgevingsrecht van de gemeenten IJsselstein en Montfoort.
  • De heer Gerard Leeman, juridisch adviseur en docent omgevingsrecht bij Mibacu bv.

Uitvoering

  • Cursus Frontoffice medewerker: donderdagen 24 en 31 januari 2019 van 9.30 tot 16.30 uur te Utrecht.
  • Praktijkopleiding Juridische vaardigheden vergunningverlening en handhaving omgevingsrecht: donderdagen  7 en 14 februari en 7, 14, 21 en 28 maart 2019 van 9.30 tot 16.30 uur te Utrecht.
  • Examen: donderdagochtend 4 april 2019 te Utrecht.

Lesmateriaal
De deelnemers ontvangen een USB-stick met het lesmateriaal en tijdens de cursusdagen staat iedere deelnemer een ASUS-netbook ter beschikking. Daarnaast wordt een papieren versie van de handouts verstrekt.

Examen
De opleiding wordt afgesloten met een schriftelijk examen. Wanneer de kandidaat het examen met goed gevolg aflegt, wordt een diploma afgegeven.

Kosten
De deelnamekosten per persoon bedragen:
alleen de tweedaagse cursus Frontoffice medewerker € 795,-
• alleen de zesdaagse opleiding Juridisch vaardigheden € 2.100,-, (inclusief examen)
• zowel de cursus Frontoffice medewerker als de opleiding Juridische vaardigheden € 2.550,- (inclusief examen)

Categorie:

Incompany en maatwerk

Bent u op zoek naar een training of cursus, op maat gemaakt voor uw eigen organisatie? Wij kunnen voor u een in-company, maatwerktraject of training-on-the-job verzorgen.

Meer informatie

Nieuws

Nieuwe ontwikkelingen in het omgevingsrecht, actuele columns en achtergrondinformatie over onze cursussen vindt u hier.

Lees verder

Vragen?

Neem voor meer informatie of een persoonlijk studie-advies contact met ons op via telefoonnummer (030) 60 11 893 , email info@mibacu.nl of via ons contactformulier.

Stel je vraag